18 september 2011

Paganinikontraktet av Lars Kepler...

Som så många andra läste jag Hypnotisören av Lars Kepler (författarpseudonym för makarna Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril) när den kom 2009. Köpte direkt uppföljaren Paganinikontraktet när den kom 2010 men av någon anledning blev den ståendes i bokhyllan bland de olästa böckerna.

Under sommaren blev det blev så att jag i stället valde att lyssna på boken som ljudbok och det ångrar jag inte för den här boken är helt klart ett strå vassare än föregångaren och passar verkligen som ljudbok.

Kriminalkommissarie Joona Linna är huvudperson även i den här boken och ställs inför uppgiften att utreda generaldirektör Carl Palmcronas självmord då han hittas hängd i sin våning. Samtidigt driver en fritidsbåt ute till havs med en död kvinna ombord, en kvinna vars lungor är fyllda av bräckt vatten trots att varken hennes kläder eller kropp bär ett spår att vattnet. Hur har hon kunnat drunka ombord på en båt som flyter?

Det här är inledning på en mycket spännade och otäck historia som är svår att sluta lyssna på. Spänningen byggs sakta upp och avslutas i ett rasande tempo. Kepler kan verkligen förmedla rädsla och skräck på ett trovärdigt sätt. Jag riktigt känner rädslan och fasan som personerna i boken upplever.

Uppläsare av boken är Jonas Malmsjö och det var första gången jag lyssnade på honom och jag lyssnar gärna på fler ljudböcker inlästa av Jonas. Jag behöver inte vänta så länge vare sig på Joona Linna del 3, Eldvittnet som kommer i oktober, eller på Jonas Malmsjös uppläsning då han läser även den boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...