13 februari 2012

Trogen hustru sökes av Robert Goolrick...

Robert Goolricks Trogen hustru sökes fick min uppmärksamhet redan i höstas på Bokmässan. Men det blev inte så att jag köpte med mig något exemplar hem. Gissa om jag blev glad när det kom ett rec.ex med posten för en tid sedan. En riktigt bra bok, en historisk spänningsroman.

Ralph Truitt är stormrik och lever och bor i Wisconsin där han som affärsman styr hela bygden med järnhand. Men det är något som fattas. Trots att han kan köpa allt som går att få för pengar så är han en mycket ensam man. Han sätter in en annons i den lokala tidningen och annonserar efter en, som han uttrycker det, "trogen hustru". Catherine Land är kvinnan som han väljer ut efter att ha läst hennes brev där hon beskriver sig själv som "en enkel och ärlig kvinna". Men inget är som det verkar vara. Både Ralph och Catherine har en plan med detta giftermål. Catherine ska gifta sig med Ralph för att sakta men säkert ta död på honom för att kunna leva som förmögen änka. Ralph planerar att använda sig av Catherine som lockbete för att hitta sin förlorade son. Ett triangeldrama är oundvikligt och huvudkaraktärernas tidigare historia kommer upp till ytan och får oanade konsekvenser.

Robert Goolrick håller mig fångad från pärm till pärm och vändningarna är många och pusselbit läggs till pusselbit. Men trots det kan jag inte räkna ut hur det hela ska sluta och det gör boken extra läsvärd. Jag får snällt vänta tills sista raden är läst. Likaså växlar min åsikt om de olika karaktärerna under läsningen. Robert Goolrick är skicklig på att gestalta karaktärerna utan att avslöja för mycket och personerna växer på ett trovärdigt sätt fram. En berättelse full av kärlek, svek, vänskap, förfall, ensamhet, missbruk och sex. Ja här finns allt.

Jag kan bara hålla med när boken beskrivs som "en roman med filmisk känsla". För under läsningens gång kommer bilder till mig på ett mäktigt sätt och jag tänker att detta är alldeles ypperligt för en bra filmatisering. Kommer på mig då och då med att fundera på vilka skådespelare som skulle väljas för denna film.

Jag rekommenderar boken varmt om du är det minsta intresserad av mänskliga relationer!


Historiska Media 2011 / recensionsexemplar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...