24 juni 2012

Överenskommelser av Simona Ahrnstedt...


Jag har varit som i en bubbla när jag läst Simona Ahrnstedts Överenskommelser. Det var mycket länge sedan jag läste något så romantiskt och förförande. En fin bok om kärlek och ett stycke svensk historia.

Det är 1880-tal i Stockholm och den unga Beatrice Löwenström träffar den oemotståndlige Seth Hammerstaal. Beatrice, som bor hos sin farbror och hans familj sedan hon blivit föräldralös är hårt hållen och fostras strängt. Men Beatrice är frispråkig och intelligent och charmar direkt Seth som är Stockholms mest eftertraktade och omtalade ungkarl och dessutom stormrik. Snart är de indragna i ett passionsdrama som inte går att hejda. Men det finns onda och starka krafter runt paret som gör allt som står i deras makt för att förhindra denna passionerade kärlekssaga.
Jag dras obönhörligen med i denna himlastormande kärlekssaga. Jag fullkomligen slukar varje ord och formulering som Simona Ahrnstedt presenterar. Det är så bra och jag måste bara fortsätta läsa. Ja jag anar hur det kommer gå men det gör inte läsningen sämre. Simona Ahrnstedt skildrar karaktärerna på ett trovärdigt sätt och miljöerna blir verkliga.

Nu väntar jag på nästa bok, Betvingade som kommer i augusti. Att skådeplasten är Östergötland gör ju inte det hela sämre precis.


Vill du veta mer om Simona Ahrnstedt och hennes böcker så kika in här.

Bokläsardagbok  och Lingonhjärta  (som jag hittade tipset hos) har också bloggat om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...