2 juli 2012

Paradisoffer av Kristina Ohlsson...

Paradisoffer är Kristina Ohlssons fjärde bok i serien om Fredrika Berman. Från Arlanda lyfter en Boeing 747 med 400 passagerare ombord med destination New York. Väl uppe i luften hittar man ett hotbrev med krav både mot Sverige och Amerika. Krav ställs på att den svenska regeringen omprövar ett beslut att utvisa en man som av SÄPO ses som en säkerhetsrisk för landet. Kravet på den amerikanska regeringen är att ett amerikansk fängelse i Afghanistan ska stängas. Om kraven inte infrias så kommer planet att sprängas.

Det är högst aktuellt att behandla terrorism och det är spännande och Ohlsson är kunnig inom området. Men jag fångas ändå inte fullt ut som jag gjort i Ohlssons tidigare böcker. Jag tror eller rättare sagt jag vet vad det beror på. Jag saknar karaktärerna i den här historien. Ja, det har hänt en hel del sedan föregående bok. Alex lever med Diana, Fredrika och Spencer har nu två barn, Eden Lundell är en ny karaktär som har dykt upp. En karaktär som förvisso är intressant men jag vill ha mera om Alex och Fredrika som personer och jag saknar den bufflige Peder Rydh, trots att jag vet varför han inte finns med längre.

Paradisoffer känns som en mellanbok och jag hoppas på en fortsättning där mina önskemål infrias.

Här, här och här kan du läsa mina tankar om de föregående böckerna.


Piratförlaget 2012 / recensionsexemplar


2 kommentarer:

  1. Håller med om att det var en mellanbok, men lägstanivån är å andra sidan hög!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hög nivå trots allt det håller jag med dig om. Nu väntar jag på den/en femte... :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...