26 oktober 2012

Turkanarapporten av Christian Unge...

Jag har den senaste tiden tyckts befinna mig mitt i en actionthriller.Vad då kanske du undrar, är hennes liv så himla spännande? Nej då inte riktigt, men jag har läst Christian Unges debutroman Turkanarapporten. Ja nu snackar vi action och spänning på hög nivå.

Platsen är norra Kenya, närmare bestämt Lokichokio och året är 1999, när historien tar sin början. Martin Roeykens är läkare och arbetar med traumakirugi i området. Han kämpar med sina känslor och försöker med hårt arbete förtränga det havererade äktenskap som han lämnat bakom sig, samtidigt som han längtar efter sin två barn som är kvar i Sverige. En ljusglimt och frisk fläkt är den vackra antropologen Nadine Zaoui som stannar till i lägret på resa till Turkanaprovinsen, där hon bedriver forskning. Kort efter deras möte försvinner Nadine och det står ganska snart klart att försvinnandet har med hennes forskning att göra. Martin, som kommer på kant med sin arbetsgivare och uppmanas att ta lite ledigt, börjar luska i Nadines försvinnande. Snart är han något på spåren som han aldrig kunnat drömma om. Något har hänt, något som till varje pris måste döljas och han befinner sig snart i en jakt på liv och död.

Det är spännande och snabba vändningar driver handlingen framåt. Jag får en inblick i en del av världen som jag inte vet eller kan så mycket om. Christian Unge har med sin erfarenhet inom Läkare Utan Gränser stor kunskap och fakta att tillgå. Både vad gäller arbetet som kirurg och människors livsvillkor i Afrika. Det märks särskilt när han beskriver slumområdet Kibera, Nairobi Kenya. Jag kan riktigt känna misär och fattigdom. Stundtals är det smärtsamt att läsa. En bild av en verklighet som känns så avlägsen för mig här i Sverige målas tydligt och exakt upp. Det är en av bokens styrkor att det känns på riktigt. Jag befinner mitt i händelsernas centrum vare sig det gäller blodiga operationsscener eller biljakter.

För att återgå till min inledning med en antydan om en actionthriller så ser jag bilder hela tiden när jag läser och ett filmmanus växer fram ur sidorna. Jag börjar fundera på vilka skådespelare som skulle spela huvudrollerna. Om jag skulle önska något så skulle jag vilja ha lite mera om karaktärerna. Det riktigt känns hur mycket som finns under ytan hos personerna. En läsvärd bok med äkta och verklighetstrogna miljöer skickligt varvat med fiktion som jag varmt rekommenderar. Allt överskott från försäljningen av boken går oavkortat till Läkare Utan Gränser.


Tack Christian Unge för att du hörde av dig!

Christian Unge Produktion 2012 / recensionsexemplar

2 kommentarer:

  1. Det lät ju jättebra,men vilket tråkigt omslag.Jag hade då aldrig funderat på boken ens..
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja boken är riktigt bra och spännande, men jag håller med dig, omslag är viktiga. Jag läste den som e-bok så därför tänkte jag inte så mycket på det.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...