29 december 2012

De bortglömda av Sara Blædel...

De bortglömda av Sara Blædel är den sjunde boken i serien om kriminalinspektör Louise Rick. När liket efter en kvinna hittas i skogen, en kvinna som ingen verkar saknar, får Louise Rick ansvar för fallet. Rick som nu arbetar som verksamhetsledare för rotelns nya enhet, Särskilda spaningsgruppen. En enhet som har till uppgift att arbeta med ouppklarade fall med försvunna människor. Det krävs att ett foto på den avlidna kvinnan offentliggörs för att komma vidare med identifieringen. Kvinnan som hittas sägs vara Lisemette, men problemet är bara att hon redan är död sedan många år tillbaka. Det är något som inte stämmer.

Sökande efter mördaren tar Louise och hennes nya kollega Eik Nordstrøm till ett av mentalvårdens numera nedlagda vårdboendet. Sakta men säkert klarnar bilden av en familjetragedi och ett lidande som bitvis är så oerhört smärtsamt att läsa om. Louise egen historia och förflutna gör sig alltmer påmint under utredningens gång och hon tvingas återuppleva händelser som hon gömt långt inom sig.

För att återgå till den nya kollegan Eik Nordstrøm så kittlar han min nyfikenhet rejält och jag följer mer än gärna hur Louises och Eiks förhållande, både professionellt och privat, ska utvecklas.

Det här är den andra boken jag läser om Louise Rick. Jag läste Kalla mig  prinsessa som en uppladdning med nordisk litteratur inför bokmässan. Det är inte ofta jag läser en serie böcker i oordning men så blev det nu när jag fick möjligheten att läsa den här boken.

Styrkan i Sara Blaædels författarskap ligger delvis i att det har funkat bra att hoppa över några av böckerna i serien om Louise Rick. Jo visst finns det en del tidigare händelser som jag inte riktigt får grepp om  men det stör inte min läsupplevelse. Smidigt får jag några glimtar av det förflutna så att jag kan hänga med ändå. Sara Blaædel har också förmågan att skapa en rytm i sitt skrivande som gör att jag gärna vänder blad och vill vidare i handlingen.

Jag hoppas på en fortsättning och tänker att den måste komma med tanke på hur Sara Blaædel avslutar boken. Jag är helt klart benägen att hålla med om att Sara Blædel är Danmarks "Queen of Crime"

Massolit förlag 2012 / recensionsexemplar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...