30 december 2012

Mercurium av Ann Rosman...

Härom natten vid pass 00.21 lyssnade jag på de sista orden av Mercurium, Ann Rosmans fjärde bok i serien med kriminalkommissarie Karin Adler i spetsen. Ann Rosman är mästarnas mästare på att blanda nutid och dåtid i sina böcker och Mercurium är inget undantag.

Handlingen tar sin början 2011 och skådeplatsen är Carlstens fästning där gräddan av Sveriges societet håller en storslagen maskeradbal. Festligheterna har knappt börjat när två personer påträffas döda. En mordgåta som skickligt flätas samman  med berättelsen om Metta Fock Ridderbielke som år 1806 anländer till Carlstens fästning på Marstrand, anklagad för giftmord på sin man och två av deras barn. Metta nekar till anklagelserna och sätts på "bekännelse" i väntan på hennes erkännande eller död. Hon är den enda kvinnliga fången som någonsin suttit fängslad på Carlsten. Metta kämpar med att överklaga vilket leder till att man tar ifrån henne papper och penna. Men Metta finner på råd och börjar brodera en nådeansökan i korstyng.


Jag får följa Karin Adlers team när de arbetar med att lösa mordgåtan parallellt med Metta och hennes familjs liv och de händelser som leder fram till att hon fängslas. Det är oundvikligt att fångas av Mettas öde. Jag har både skrattat och gråtit tillsammans med henne. Det här är en oförglömlig berättelse om en kvinna som har funnits på riktigt. Ann Rosmans böcker är så mycket mera än bara en deckare (inget dåligt med att vara bara en deckare) men att få ta del av historien parallellt med deckargåtan ger så mycket mer. Allt beror givetvis på att Ann Rosmans research inte är ett hafsverk utan ett grundligt arbete.


Ann Rosmans gedigna research har dessutom lett till att hon har hittat nu levande släktingar till Metta Fock Ridderbielke. Jag läste vad Ann Rosman skrivit på sin sida om arbetet med boken och fick tipset att googla för att se den nådeansökan som Metta broderade. Det här är en av de böcker som jag aldrig kommer glömma.

Extra glad är jag för att jag fick möjligheten att träffa Ann Rosman personligen på Forma Books förslagsmiddag i samband med Bokmässan 2012. Det var helt fantastisk att tillsammans med några av mina bloggambassadörskollegor få lyssna till när hon berättande om sitt författande.

Mera på bloggen om Ann Rosmans böcker finner du här och här.


Damm förlag 2012 / recensionsexemplar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...