24 mars 2013

Kärlek ända in i döden av Unni Drougge...

Kärlek ända in i döden, signerad Unni Drougge,  köpte jag på bokmässan 2011. Det var den första novellfyra jag köpte från Novellix. Alltsedan dess har den blivit liggandes i bokhyllan. Nu blev det istället att jag lyssnade, under bussresan hem från jobbet i fredags, när Unni Drougge själv läser sin novell.

En resa som fylldes av en kärleksaffär som urartade. Vad gick fel och varför tog kärleken slut? De två före detta älskande möts återigen i Italien för att försöka förstå. I återblickar får jag deras kärleksrelation berättad för mig. En kärlekshistoria kantad av kärlek som inte kan hanteras, en plågat, nedbrytande och stundtals brutalt förhållande och på samma gång kärleksfyllt. Det överraskningsmoment som avslutar novellen såg jag inte komma.

Jag fastnade för Unni Drougges språk som tydligt förmedlar känslorna mellan de två älskande med hjälp av slående metaforer.

Omslagsbilden illustrerar tydligt vad som finns mellan boksidorna, cigarettfimpen och den svarta kärleksängeln krossad där under.


Novellvågen i bokbloggarhavet rullar sakta vidare....


4 kommentarer:

  1. Rullar sakta vidare? Jag tycker det är farlig fart på novellvågen just nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi ja det har du rätt i nu surfar vi i rasande fart på vågen....

      Radera
  2. Jag såg ängeln först när jag tittade närmare, Fina omslag
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Novellixernas omslag. Ofta snygga och tilltalande.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...