15 juni 2013

Jungstedt gånger två...

I rask takt har jag nu lyssnat på de två senaste kriminalromanerna i Mari Jungstedts serie om kriminalkommissarie Anders Knutas vid Visbypolisen Den sista akten och Du går inte ensam.

Den omtalade debattredaktören Erika Malm hittas mördad i sitt hotellrum i Visby mitt under Almedalsveckan. Detta är upptakten till Den sista akten. Anders Knutas och hans team har en hel del trådar att dra i ska det visa sig. Jag anar en gärningsman i periferin men får inte riktigt grepp om vem det är trots att gör gör mina högst personliga analyser under berättelsen gång. En hel del har hänt privat för både Anders Knutas och journalisten Johan Berg som båda kämpar på med sitt privatliv parallellt med jakten på mördaren.



Jag känner mig trygg och vet vad jag får när jag trycker på playknappen på min Iphone (lyssnar via Storytel) Mari Ljungstedt ger mig komplexa och intressanta karaktärer i denna den tionde bok i serien. Jag dras med och njuter med andan i halsen av det relationsdrama som spelas upp.


En treårig flicka försvinner spårlöst från den skönhetssalong där hennes mamma arbetar. När så ytterligare en liten flicka försvinner från sin mamma under den årliga höstmarknaden i Hemse anar polisen att det finns ett samband. Hösten på Gotland kan inte börja sämre, ön hålls i ett gastkramande grepp. Karin Jacobsson får nu, när Anders Knutas är sjukskriven, ta yttersta ansvaret för utredningen av försvinnandena.





Du går inte ensam är lite långsammare i sitt tempo och jag gillar till en början Den sista akten mer. Jag får snällt vänta till de sista kapitlen för då sparar inte Jungstedt på krutet och lämnar mig med en cliffhanger som heter duga. Men även om den elfte boken i serien är långsammare så saknas här inte tydliga personligheter. Karaktärer som får personifiera en förtvivlan som går bortom alla gränser.

Uppläsare är som alltid Katarina Ewerlöf. Sveriges drottning av kvinnliga uppläsare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...