9 juni 2013

Solviken av Annika Estassy...

Med regnet lätt duggande på altantaket lät jag mig uppslukas av de sista kapitlen i Solviken, Annika Estassys debutroman.

Marie, Niklas, Ylva och Gabriel har berört och skakat om mig. Fyra personer vars vägar korsas när Marie ärver ett hus i Roslagens skärgård. Ett passande avbrott för Marie som hamnat i en återvändsgränd i sitt förhållande som "den andra kvinnan". Men det är inte bara Marie som har det kämpigt med sina relationer. Ylva, separerad från Niklas, kämpar dagligen med att få ihop sitt liv och dela vårdnaden om dottern Ebba. Gabriel, Niklas bäste vän finns hela  tiden i periferin och rör om lite här och där. Här finns också några fler personer som bidrar till att hålla ihop historien och som gör sitt till händelseförloppet. Men dem lämnar jag till dig som vill läsa boken att upptäcka.

Jag gillar att Solviken är skriven med värme och humor och att den är lättläst. Med det inte sagt att den är ytlig utan tvärtom här finns så mycket allvar mellan raderna och stundtals är det riktigt smärtsamt att följa karaktärernas strävan efter ett lyckligt liv. Vad nu ett lyckligt liv kan vara?

Ylva är den person som jag reagerar mest på. Ena stunden tycker jag synd om henne för att i nästa stund tycka riktigt illa om henne. Det jag har svårast för är när Ylva beter sig så illa att dottern Ebba kommer i kläm mellan Niklas och henne. Det gör mig urförbannad. Det finns så mycket under ytan som jag aldrig får reda på om Ylva. Hon är nog egentligen väldigt ensam och skulle så väl behöva någon att prata med för att komma ifrån sin offerroll. Men tro nu inte att det bara är Ylva som gör fel....

Solviken är en fin roman om relationer och en alldeles perfekt bokcirkelbok. Det som slår mig är att vi aldrig får sluta att prata med varandra om hur vi känner och tänker. Så fel det blir om vi inte pratar med varandra. Jag kommer på mig själv med att nästan prata personerna till rätta då och då. Det som händer i karaktärernas liv känns äkta och det är en styrka med boken. Det känns inte påhittat. Jag gillar när jag kan känna igen mig i flera av karaktärerna, såsom mamma, fru, dotter, svärdotter och vän.

En feelgood-läsning när den är som bäst. Ett hett tips inför sommarens alla sköna lässtunder.

Solviken har jag läst tillsammans med enbokcirkelföralla

Frank 2013



9 kommentarer:

  1. Jag ska börja på den snart..
    Gott då är den bra
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den. Ska bli kul att höra vad du tycker.

      Radera
  2. Tack för att du läste och att du också läste mellan raderna ... :)

    SvaraRadera
  3. Tycker det här verkar som en härlig feel-good bok. Inget sådant jag brukar läsa men är ändå lite sugen på att köpa hem den. Får se hur det blir :) Känns som en bra bok att ha med sig till stranden i sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den om du läser :) Kul att testa något nytt ibland.

      Radera
  4. Jag har taggat dig i frågor om sommarläsning.
    http://holavedsbrudar.blogspot.se/2013/06/min-sommarlasning.html

    Det är förstås helt frivilligt.

    SvaraRadera
  5. Den ligger i min läshög och väntar på att semestern och läslugnet skall infinna sig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!! Ja nu väntar jag också på ledigheten. Bara måndag kvar sedan så....:)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...