13 juli 2013

Min första Buthler & Öhrlund...

Nu har jag läst eller rättare sagt lyssnat färdigt på Mord.net. Den första boken i serien om kommissarie Jacob Colt av Dan Buthler & Dag Öhrlund. Jag har under en längre tid varit nyfiken på detta författarpar men det har inte blivit av att jag läst något förrän nu då. Jo just det jag har läst en novell av Dag Öhrlund som jag återigen varm rekommenderar.

Till en början var jag lite lost och hade svårt att hålla reda på alla karaktärer. För så fort jag tyckte att jag hade fått lite grepp om personerna så var jag framme vid ett nytt kapitel och därmed nya bekantskaper för att några kapitel längre fram komma tillbaka till föregående karaktärer, vilket jag märkte ju längre in i berättelsen jag kom.

Trots detta så blev det svårt att släppa ju längre in i historien jag kom för min nyfikenhet var definitiv väckt. Hur ska Buthler & Öhrlund knyta ihop säcken? Den frågan bara måste få ett svar. Jag är glad att jag lyssnade färdigt för nu är en fin grund lagd för ett fortsatt förhållande mellan mig och Jacob Colt.

Jag gillar särskilt Buthler & Öhrlunds sätt att porträttera sina karaktärer på ett högst levande sätt. Allt från kvinnor till män. Historien då kanske du undrar? Ja den är riktigt skrämmande med en mördarliga som härjar världen över där Internet är den sammanhållande länken och till synes vanliga människor förvandlas till kallblodiga mördare. 

Uppläsare Tomas Bolme, som gjorde det med den äran. Ett proffs!

4 kommentarer:

  1. Jag blev helt såld på Buthler & Öhrlund efter den här boken. Tyvärr tycker jag nog att de blivit sämre efter de blandade in psykopaten Silfverbielke, men det är ju min högst personliga åsikt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller fortfarande på med min första om Silfverbielke. Har inte blivit så mycket lyssnande den senaste tiden. Han är en högst intressant figur vi får se vart det tar vägen :)

      Radera
  2. jag älskar dessa författare,, jag har inte läst/lyssnat på denna men på deras andra böcker, och dem är svåra att släppa när man väl börjat läsa dem :) jag har lyssnat på tre av böckerna och då är det Stefan Sauk(staving??) som läser och han är klart den bästa uppläsaren ;) jag läste nyss ut den näst sista boken (återvändaren) och den var sååå spännande :D visst blir de lite överdrivna med Silferbielke men vilka böcker är inte överdrivna?? ;) mysig blogg du har :) har precis hittat den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej det tog lite tid innan jag svarar :) men vad kul att du gillar mitt bokprat. Ja Silfverbielke är en intressant typ, ja överdriven men svår att släppa :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...