15 augusti 2013

Inför Östergötlands bokmässa 2013: Hans Olsson...



Ytterligare en författare som kommer till Östergötlands bokmässa är Hans Olsson. Hans har gett ut fantasytrilogin Elementstenarna, men också flera noveller däribland en novellsamling, Vad är din hemlighet, där många av novellerna utspelar sig i eller omkring den östgötska landsbygden.

1. Vad har Du för anknytning till Östergötland?

Jag är uppvuxen i Kindabygden och har bott i Linköping då jag gick gymnaiset på Berzeliusskolan. Våra östgötska miljöer är väldigt fina och har bidragit till mycket inspiration i mitt skrivande. Jag känner mycket för våra täta, mörka trollskogar.

2. I år är andra gången för bokmässan. Är det första gången du är med på Östergötlands bokmässa?

Det är första gången jag är med och jag tycker det ska bli jättekul. Det ska bli roligt att få vara med på hemmaplan. Jag ser mycket fram emot Östergötlands bokmässa.

3. Hur ser en bra skrivdag ut?

Jag pendlar med tåg dagligen, så en bra skrivdag är när jag dels kan glömma att jag är på tåget och att skrivandet flyter på. Sedan fortsätter jag att skriva en timme hemma på kvällen och orden faller rätt.

4. Var sitter du helst och skriver?

Jag sitter helst hemma och skriver, på datorn. Här har jag mer kontroll på texten jämfört med att skriva på tåget och kan lätt slå upp saker jag undrar över. Det finns störningsmoment hemma såklart, så miljövariation kan vara bra ibland.

5. Har du någon/några litterära förebilder?

Oj, det finns många, men främst kanske tre stycken. Stephen King, för att han har skrivit så otroligt mycket. När han är bra är det riktigt bra. Joe Abercombie, en modern fantasyförfattare som har skrivit några av de snyggaste böckerna jag har läst. H.P Lovecraft, för at hans språk och idéer är fantastiska och skapar stämningar som jag sällan uppöevt.

6. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande?

Svårt. Det handlar ju om att skriva. bland är det motigt. Ibland vill man aldrig sluta. I slutändan så är ju texten det som räknas, så det är värt att läsa igenom en gågn till även om man vill vara klar så forst man släpper pennan.

7. Vad kommer besökarna att hitta i Din monter på bokmässan?

De kommer hitta mig och mina böcker. Min fantasytrilogi Elementstenarna samt min novellsamling Vad är din hemlighet som innehåller skräckaktiga noveller. Många av novellerna utspelar sig helt eller delvis i Östergötland.

8. Vad ser du fram emot/vilka förväntningar har Du på årets bokmässa?

Jag tycker det ska bli kul med en lite mindre bokmässa, där jag kan visa mig och mina böcker och träffa trevliga besökare.


Fem snabba:

Favoritläsplats: soffan hemma

Favoritgenre: fantasy

Favoritförfattare: Stephen King. Joe Abercromie, H.P Lovecraft och Terry Brooks för att nämna några

Ett bokminne: Oj. Svårt att omma på ett specifikt. Men kanske då jag fick några av Terry Brooks Shannara-böcker en julafton. Jag gjorde inte mycket annat det jullovet än att läsa.

Ett boktips: Då måste jag rekommendera Första lagen - serien av Joe Abercrombie


Vill du veta mera om Hans Olsson och hans författarskap så kika in här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...