21 augusti 2013

Inför Östergötlands bokmässa 2013: Susanne Boll...




© Lars Trangius

Dags för nästa författare att presenteras här på bloggen. Susanne Boll, ursprungligen från Motala, är leg. psykolog och journalist i botten men har sadlat om till författare. Susanne är aktuell med romanen Det enda rätta och har tidigare gett ut romanen Morgongåvan och novellen Sona.



1. Vad har du för anknytning till Östergötland?
Jag är född och uppvuxen i Motala. Och spenderar numera varje sommar utanför Norrköping!

2. I år är andra året för bokmässan. Är det första gången Du är med på Östergötlands bokmässa?
Ja, det blir min första gång.

3. Hur ser en bra skrivardag ut?
De bästa skrivdagarna är de med ”flow”, då orden flödar och historien skriver sig själv, vilket sannerligen inte är varje dag. De dagarna är fantastiska. En vanlig bra dag skriver jag ett par sidor och varvar då skrivandet med hundpromenader.

4. Var sitter Du helst och skriver?
Jag skriver bäst på caféer, men eftersom det inte alltid är möjligt skrivs det mesta hemma i soffan. Vilket är helt ok om jag lyckas förbise disk och dammråttor.

5. Har du någon/några litterära förebilder?
Många! Alla som lyckas fånga mig känslomässigt med sina berättelser.

6. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande?
Skriv! Kravlöst till en början. Det viktigaste är att få ur sig ord tror jag, sedan kan man styra upp och redigera. När ett manus har tagit form och utgivningsdrömmen närmar sig: ge aldrig upp!

7. Vad kommer besökarna hitta i Din monter på bokmässan?
Mig själv och Det enda rätta J

8. Vad ser du fram emot/vilka förväntningar har Du på årets bokmässa?
Jag ser fram emot att träffa bokälskare, läsare och författarkollegor. Och förhoppningsvis hittar Det enda rätta några nya läsare!


Fem snabba:

Favoritläsplats: Sängen

Favoritförfattare: Har många olika, allt från Dennis Lehane till Barbara Voors

Favoritgenre: Deckare och relationsromaner

Läser just nu: Solviken av Annika Estassy Lovén

Ett boktips: De skandalösa, av min vän Simona Ahrnstedt


Följ Susanne Boll och hennes författande på www.susanneboll.se.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...