4 september 2013

Inför Östergötlands bokmässa 2013: Melker Garay...


Nedräkningen fortsätter och idag presenteras författare Melker Garay. Melker är bosatt i Norrköping och kommer ursprungligen från Chile. Debutromanen Kyrkvaktmästarens hemliga anteckningar är översatt till flera språk bl.a. engelska, franska, spanska. Andra böcker som Melker Garay skrivit är Josef Kinski och döden, Inskriptioner i skymningen och Dialogen.


1. Vad har Du för anknytning till Östergötland?
Jag är född i Chile men min far är svensk och kommer från Arkösund. När jag var fyra år gammal kom jag med mina föräldrar och min bror till Norrköping.

2. I år är andra året för bokmässan. Är det första gången Du är med på Östergötlands bokmässa?
Ja.

3. Hur ser en bra skrivardag ut?
Under en bra skrivdag skriver jag två till tre timmar. Och är det en riktigt bra skrivardag, skrattar jag också emellanåt :-).

4. Var sitter Du helst och skriver?
I mitt skriptorium på Knäppingsborgsgatan i Norrköping.

5. Har Du någon/några litterära förebilder?
Det är flera författare som har inspirerat mig i mitt författarskap; men det som kännetecknar dem är att de har ett rikt språk (att ta språket på allvar), fantasi och humor.

6. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande?
Att man först ska montera ner den romantiska (bedrägliga) bilden man eventuellt har av en författare. Det som krävs är – åtminstone för mig – hårt arbete, disciplin, nyfikenhet och jävla anamma. Det skadar inte om man har förmånen att få känna följande: En stor befrielse och den högst mystiska känslan som mynnar ut i den filosofiska frågan: Är det verkligen jag som har skrivit detta manus?

7. Vad kommer besökarna hitta i Din monter på bokmässan?
En författare som gärna delar med sig av sina litterära erfarenheter och dennes alster; två romaner, en dialog bok och en aforismsamling, en CD-bok där Torsten Wahlund läser en av mina romaner (som kommer ut i bokhandeln i höst), en engelsk översättning av min debutroman av Rod Bradbury, samt en samling på tjugo onda berättelser i bokform (som även den kommer ut i höst).

8. Vad ser Du fram emot/vilka förväntningar har Du på årets bokmässa?
Att få träffa nyfikna och belästa människor, som med all sannolikhet kommer att ge mig inspiration i mitt fortsatta litterära skapande.



Fem snabba:

Favoritläsplats:  Ingen speciell; hemma, i en park, i ett hotellrum, på en strand


Favoritförfattare: Pär Lagerkvist

Favoritgenre:  De festa genrer inom skönlitteratur, och där man gärna problematisera livsfrågor på ett intelligent och gärna humoristiskt sätt

Läser just nu: Solange av Willy Kyrklund; Factotum av Charles Bukowski


Ett bokminne: När jag upptäckte Jorge Luis Borges litterära universum


Följ Melker Garay och hans författande på garay.se



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...