10 september 2013

Inför Östergötlands bokmässa 2013: Katarina Genar...



© JFalk
Katarina Genar har gett ut tre fristående kapitelböcker för barn i åldern 8-12 år. Hon debuterade med En hemlig vän (2010) som sedan följdes av Pensionat Vidablicks gåta (2011) och Den magiska kappan (2012.)  Samtliga är utgivna på Bonnier Carlsens förlag








  1. Vad har Du för anknytning till Östergötland? 
 Jag är född och uppvuxen i Linköping.  

  1. I år är andra gången för bokmässan. Är det första gången Du är med på Östergötlands bokmässa? 
 Jag var med förra året också och det var jättetrevligt.  

  1. Hur ser en bra skrivdag ut? 
En bra skrivdag är en dag när timmarna vid datorn bara rusar förbi och allt liksom stämmer.  

  1. Var sitter Du helst och skriver? 
    Bara det är lugnt och tyst kan jag egentligen skriva var som helst men nu har jag precis fått ett rum i Gamla Linköping (i ett fint rött trähus från 1800-talet) och ser verkligen fram emot att sitta och skriva i den härliga miljön.  

  1. Har Du någon/några litterära förebilder? 
Många! Men om jag ska välja ut någon som betyder extra mycket så är det nog Marie Hermanson för att hon skriver så suggestivt och gåtfullt.  
 
  1. Vilka skrivtips skulle Du ge någon som ligger i startgroparna för sitt författande? 
Ha roligt när du skriver, var nyfiken och låt skrivandet vara en lek. Gå sedan tillbaka, jobba med texten, stryk och skriv om tills bara det allra bästa finns kvar.   
 
  1. Vad kommer besökarna att hitta i Din monter på bokmässan? 
De kommer att hitta mina två senaste böcker: Pensionat Vidablicks gåta samt Den magiska kappan. Lina Bodén har gjort fantastiska omslag! 
 
  1. Vad ser du fram emot/vilka förväntningar har Du på årets bokmässa? 
Jag ser fram emot att träffa alla besökare och arrangörer och jag hoppas att det kommer riktigt mycket folk!


Fem snabba

Favoritläsplats: I skuggan en solig dag
Favoritförfattare: Marie Hermanson
Favoritgenre: Romaner med mycket spänning och mystik
Ett bokminne: Agnes Cecilia -  en sällsam historia av Maria Gripe. Jag älskade den!
Ett boktips: Mannen under trappan av Marie Hermanson










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...