12 april 2015

Sanningen om mordet på statsministern av Mikael Forsberg...

Sanningen om mordet på statsministern är den tredje boken i serien om Per Zander, ledande IT-tekniker på polisens IT-brottssektion med inriktning på IT- och finansbrott. Då en italiensk affärsman, som avslöjas som tipsare till Säpo, lokaliseras till Schweiz vill den svenska polisen höra honom angående hans koppling till Sveriges mördade statsminister.

Per Zander är först på plats i mannens hem för att höra honom men finner honom mördad. Tecken tyder på att mannen ingår i ett internationellt nätverk av vapenagenter. Vapenagenter som gör allt för att hålla sig ifrån offentligheten. Vapenagenter som en efter en dödas och spåren leder obönhörligen till Stockholm. Per Zander och hans team arbetar i motvind för att förhindra flera mord. Ett arbete som leder rakt in det den svenska folksjälen. Zander och hans grupp kommer allt närmare 1986 och frågan de ställer sig är klar: Är de sanningen om mordet på statsministern på spåren?

Redan titeln lockade mig att läsa. Som så många andra minns jag exakt var jag befann mig när budet om mordet på statsministern kom. Det är fartfylld och spännande läsning men framför allt får Mikael Forsberg mig att vilja googla upp fakta kring vapenhandel och svensk politik under läsningen gång. Det gillar jag. Vad är sanning och vad är fiktion, är frågan jag ställer mig hela tiden. Säpos roll är också intressant att följa, är de med Zander och hans grupp eller gör de allt för att förvilla.

Det är den första boken jag läser om Per Zander och hans team. Det funkade bra att läsa utan att ha läst de två föregående böckerna, Kuppen mot Börsen & 142 ton guld även om det nästan alltid är en fördel att läsa i kronologisk ordning. Det jag kan sakna emellanåt är flyt i dialogerna. Det blir lite krystat på sina ställen när karaktärerna pratar med varandra men jag tycker att intrigen väger upp detta.

Extra guldkant på läsningen är Per Zanders vin- och matintresse, vilket även det lockade mig att googla vinsorter. Ytterligare en grej som roande mig var Zanders utläggning om kaffebönor och dess rostning och hur han fixar och trixar och blandar sorterna i kaffeautomaten på jobbet för att få till en godtagbar dryck. Jo då visst jag har testat på kaffeautomaten på jobbet jag också och blandat olika sorter.

Per Zanders relation med Jenny, som arbetar som obducent stör mig. Varför har de så svårt att komma vidare i sin relation? Det kanske hade varit en fördel att ha läst de föregående böckerna för att få med lite bakgrund. Ibland blir jag så trött och arg på Jenny. Hon är riktigt sur och otrevlig stundtals, framför allt i telefon. Ett plus till Mikael Forsberg som får mig att reagera och gå igång på en karaktär så här.

Om du är det minsta intresserad av politik så har du en spännande kriminalroman att se fram emot.


Fobeco Förlag / recensionsexemplar 2015


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...