27 juni 2015

Toscana tur och retur av Åsa Hellberg...

Åsa Hellberg tar mig med på en underbar resa i Toscana tur och retur. En resa som både är underhållande och allvarlig. För det är det som Åsa Hellberg gör så himla bra. När hon blandar livets ingredienser såsom kärlek, sorg, romantik, vänskap, relationer, äventyr, sex, saknad, längtan, familjeliv, ensamhet osv. Här skulle jag kunna fortsätta räkna upp allt som livet innebär.


Journalisten Sara Raphael och den kända författaren Jessica Romin, tillika bästa väninnor sedan gymnasietiden, ger sig ut på en resa de sent ska glömma.

Sara behöver uppslag till sitt nästa reportage och gör allt för att få med sig Jessica på en motorcykelsemester till Toscana. Men Jessica är motsträvig då hon har planerat in att delta på en författarträff i Malmö. Hur som helst efter en vindlande färd på motorcykel med en del förhinder hamnar de båda till slut i Toscana och i trakten där Saras farfar har sina rötter. Sara med en agenda att leta reda på sin farfars vin på det vackra slottet och Jessica för att glömma sitt livs  stora kärlek JP. Det blir för dem båda en resa tillbaka i tiden och det förflutna gör sig påmint på flera sätt. På slottet möter de Texas och Anders som är ute på resa med sitt motorcykelgäng. Slottets värdpar är ytterligare karaktärer som kommer sätta sin prägel på vistelsen.

När man tänker på feelgood och romantik så skulle det kunna bli för mycket och alldeles rosenrött men Åsa Hellberg har fingertoppskänslan att blanda sin berättelse med allvarliga inslag som kryddar romantiken alldeles förträffligt. Den stundtals humoristiska tonen varvat med den allvarliga gör att boksidorna flyter på och jag dras med i historien. Att sedan Sara och Jessica är i femtioårsåldern gör det hela inte sämre då igenkänningsfaktorn är hög. Det är härligt att läsa och lätt att relatera till känslor och upplevelser.

Det här är romantisk dramakomedi när den är som bäst. Det är äkta och skildrat på ett realistiskt och trovärdigt sätt. Jag är på plats där berättelsen utspelar sig. Och för att inte tala om de beskrivningar som Åsa Hellberg gör av den italienska maten. Jag kan riktigt känna smaker och dofter. Jag gillar att jag hålls på sträckbänken till slutet av boken, då den hemlighet som Jessica burit på sedan ungdomsåren kommer upp i dagen. Det gör att min nyfikenhet kittlas hela vägen.

Jag valde att lyssna på boken. Uppläsare är Kerstin Andersson som gör det perfekt. En underbar läsupplevelse eller varför inte lyssnarupplevelse att njuta av i sommar.



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...