29 juni 2016

Alla dessa hemligheter av Annika Estassy...

På baksidan av Annika Estassys tredje bok är Erikas Bokprat citerad med "Feelgoodläsning när den är som bäst" och det kan jag lova Annika Estassy fortsätter på inslagen bana när hon nu bjuder på Alla dessa hemligheter.

Louise Sörenstam fäller inte en tår när hon begraver sin make och trettiofem års äktenskap är slut. Louise har under alla år varit sin make lojal och trogen samtidigt som hon har haft överseende med makens vidlyftiga liv och notoriska otrohet. Louise har lagt all sin tid på de tre döttrarna, på att hålla familjefasaden intakt och på sin kära trädgård. Nu är döttrarna vuxna och lever sina egna liv och Loiuse börjar så smått drömma om en nystart och att ta upp sina gamla konststudier som har fått vila allt för länge.

Snart uppdagas att det enda som maken lämnar efter sig är skulder och ekonomiskt fuffens och en livförsäkring som är ställd på en okänd hemlig person. Media nosar snabbt upp läget och Loiuse, som nu blir hett nyhetsstoff då maken är en känd affärsman, flyr till sin syster Carina i södra Frankrike närmare bestämt byn Sainte-Marie-sur-Mer.

Carina lämnade tidigt barndomshemmet i Roslagen och systrarna har inte haft kontakt på många år. Därmed är det snyggt upplagt för en riktig feelgoodupplevelse. Här finns ingredisenser som hämnd, saknad, minnen, svek, återförening, vänskap, förlåtelse och kärlek. Hemligheter och ouppklarade konfliker nystas så sakta upp allt medan jag ivirigt vänder blad för att få svar.

Annika Estassys förmåga att skickligt skildra miljöer och känslor gör att det känns som om jag är på plats mitt i handlingen. Slutet av boken bjuder på en hel del spänning och jag hålls på sträckbänken in i det sista. Jag uppskattar också den humor som finns som ett stråk genom berättelsen utan att det förtar det allvar som också finns där. Det gör att det inte blir för sockersött och så härligt att få läsa om en kvinna i min egen ålder. Det gillar jag skarpt och igenkänningsfaktorn är hög (ja förutom det där med makens vidlyftighet då) och nej jag har inte varit i Frankrike men Louise tankar och funderingar gör att jag tar henne till mitt hjärta trots att jag inte skulle ha gjort exakt som hon. Uppfriskande är också när Annika Estassy låter Louise tankar komma ut som grodor ur hennes mun när det minst passar och omgivningen reagerar men både förvåning och bestörtning.

Helt enkelt feelgoodläsning när den är som bäst! Här kan du läsa mina tankar om Annika Estassys debutroman Solviken.



Norstedts / recensionsexemplar 2016



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...