27 maj 2013

Barnmorskan i Hope River av Patricia Harman...

Barnmorskan i Hope River av Patricia Harman är en stillsam och samtidigt dramatisk berättelse. Jag fångas och dras in i historien samtidigt som jag tycker att det går lite långsamt. Patience Murphy arbetar som barnmorska i 30-talets West Virginia med den mörkhyade assistenten Bitsy vid sin sida. Patience strävar på med sitt kall att hjälpa barn till världen och ofta i familjer som inte har möjlighet att betala. Samtidigt bär Patience på en hemlighet och är på flykt undan rättvisan. En tragisk historia som följer Patience Murphy på hennes väg.

Språket är lätt att följa och flyter på fint. Jag förundras över de förlossningsscener som spelas upp och vilka krafter som finns inom oss. Det är trovärdigt och äkta skildrat. Men ändå är det det är något som fattas. Jag tycker att Patricia Harman bara har skrapat på ytan när det gäller personskildringarna. Historien växer mer och mer efter att jag har läst klart men det går inte att komma ifrån att det känns som om det finns mera att berätta....

En perfekt bokcirkelbok är det i alla fall och en fin service är de 10 diskussionsfrågor i slutet av boken.

Historiska Media 2013 / recensionsexemplar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...