24 augusti 2016

Tjugo år till dig av Anna Lönnqvist...

September är här.

Linn sätter sig på tåget och flyr från Stockholm till Abisko fjällstation för att komma bort från sin stora smärta och förlust.

Joel jobbar på fjällstationen i Abisko och känner direkt igen Linn när hon anländer. Joel som själv bär på en stor sorg och precis som Linn flyr från det onda och sin önskan om att bevara sin hemlighet.

Vägar korsas igen efter tjugo år. En studentfest som Joel aldrig kunnat glömma. En studentfest som Linn knappt kommer ihåg.

Ja kanske tänker ni nu att det här raskt skulle kunna utvecklas till en rosenskimrande saga med snabbt lyckligt slut. Men där bedrar ni er för Anna Lönnqvist andra roman Tjugo år till dig är och har så mycket mer. Här ryms oväntad vänskap, kärlek, sorg, smärta, glädje, mod och relationer.

Skickligt tecknar Anna Lönnqvist tydliga och äkta karaktärer. Jag får följa Linn och Joel på deras resa från avgrundsdjup smärta till försoning med det förflutna och en tro på framtiden. Jag gillar skarpt att Anna Lönnqvist låter Carin, som inte är en av huvudkaraktärerna egentligen, ta stor plats och spela en viktig roll i berättelsen. Ja Carin gillar jag definitivt.

Miljön,  ja så var det det här med miljön. Det var så härligt att läsa en historia som utspelar sig i nordligaste Lappland. Miljön är så fint och äkta beskrivet. Jag befinner mig direkt på plats och upplever både snöstorm, norrsken, gnistrande snö i solsken och lugnet. Jag som tyckte att jag sett mycket av norra Sverige då vi besökt Luleå ett par gånger och rest Inlandsvägen tillbaka hem till Östergötland. Jo visst har jag sett en hel del på den resan men nu vill jag resa ännu längre upp. Lapplandsporten och Abisko lockar.

Ytterligare en styrka i Anna Lönnqvist berättande är att hon inte ger mig alla svaren direkt. Det är inte självklart hur det hela ska sluta. Dramatiken, känslorna och spelet mellan karaktärerna är förträffligt skildrat. Jag får om och om igen fundera på hur jag själv skulle reagera och agera.

Extra kul med en liten blänkare tillbaka till debutromanen Tills kärleken skiljer oss men du behöver inte läsa böckerna i ordning.

Tack Anna Lönnqvist för att du skickade boken till mig och som du skrev till mig i boken "Med hopp om trevlig läsning". Det är i blygsammaste laget. Tjugo är till dig berör!


Ordberonde Förlag 2016  / recensionsexemplar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...