8 januari 2017

De bästa 2016...

Listor presenteras som sig bör på många bokbloggar så här några dagar runt och efter nyår. Det inspirerade mig till att själv ta mig en funderare på mitt läsår 2016. Jag har plockat ut några titlar i andan av "årets bästa" och lagt till min motivering till mitt val.

Varsågoda!


Bästa roman
En nästan sann historia av Mattias Edvardsson

"... Edvardsson blir bara bättre och bättre. Språket flyter skickligt i takt med att jag vänder blad... det är spännande och suggestivt att följa med på resan och karaktärerna utvecklas allt medan historien berättas och pusselbit läggs till pusselbit. Det är så välskrivet och trovärdigt som alltid när Mattias Edvardsson fattar pennan och att Edvardsson är en mästare på att hantera det svenska språket är en underdrift. Det är en fröjd att läsa och uppslukas av det vackra och så välformulerade.."






Bästa språk
I mjölnarens spår av Stina Nilsson Bassell

"...det är Stina Nilsson Bassells sätt att på ett så personligt sätt hantera språket som gör att jag kan sätta mig in i karaktärernas känslor och tankar. Jag är på plats och upplever känslor och tankar på ett äkta och trovärdigt sätt. En historia fylld av olycka men som ändå går i kärlekens tecken skapad av Stina Nilsson Bassells finstämda penna..."





Bästa relation
Härifrån till verkligheten av Eva Rydinger

"...Eva Rydinger gestaltar säkert de båda kvinnornas känslor och djupa sorg som de på olika sätt hanterar och bär på. Jag dras mellan Marianne och Karin...en stark och fin berättelse som utmanar mig både som dotter, mamma och kvinna..."




Bästa ljudbok
Prio ett av Emelie Schepp

"...snyggt plockar Emelie Schepp upp trådarna som hon har lagt ut i föregångaren Vita spår. Jag är fast direkt i Prio ett  fokus ligger på de två ambulanssjuksköterskorna som karaktärer och att jag får följa dem både  privat och i yrkeslivet. Detta utan att för den skull förringa utvecklingen av huvudkaraktärerna Jana Berzelius och polisteamet med Henrik och Mia i spetsen. Pusslet kring deras personligheter läggs bit för bit och kopplingarna till de tidigare böckerna är tydliga. Jag får följa dem i deras privatliv i lagom doser parallellt med en röst från det förflutna som i kapitel med jämna mellanrum kommer till tals. Det är ett snyggt grepp att locka mig som läsare (läs lyssnare) att försöka komma på hur det hela egentligen ligger till. Mina funderingar på vem det är som kommer till tals i de kapitlen gör att jag vill vidare och hitta svaren..."



2 kommentarer:

  1. Oj då här har jag lite och ta igen. Ha det gott Erika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns ju så mycket att läsa. Ha det gott du med!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...